Formación de actitudes de estudiantes de Obrero Calificado en la especialidad Albañilería para prevenir accidentes de trabajo

Authors

Keywords:

Estudiantes; salud laboral; prevención de accidentes; equipo de protección personal.

Abstract

Introduction: Students in the Skilled Masonry specialty participate in all areas of the construction process, thereby understanding the importance of complying with occupational health and safety regulations.

Objective: To evaluate the attitudes of students in the Skilled Masonry specialty toward preventing workplace accidents.

Methods: A descriptive, cross-sectional study was conducted by the Provincial General Directorate of Education of Camagüey between September and November 2024. Of the 64 students, a sample of 60 who met the established criteria was selected. The variables analyzed included municipality, school, knowledge of safety regulations, use of personal protective equipment, ability to identify hazards, and safe work practices.

Results: Students from the "Armando Mestre Martínez" Polytechnic Institute of Construction in the municipality of Camagüey predominated (30.0%). Regarding knowledge of safety regulations, 55.0% recognized the legal consequences of not complying with them. Regarding the use of personal protective equipment, 50.0% were familiar with its types and functions. However, only 1.7% identified the impact of environmental conditions on occupational safety. Furthermore, the same percentage strongly disagreed with the appropriate planning of tasks to minimize risks. The overall evaluation of the instrument yielded a score of 65.0%, which is a high level.

Conclusions: Although students generally displayed positive attitudes, areas for improvement were recognized, especially in hazard identification and understanding of the environmental impact on occupational safety.

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Author Biographies

Meibys Dolores Gómez Nápoles, Dirección General Provincial de Educación de Camagüey. Camagüey, Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Construcción Civil. Doctorando en Ciencias de la Educación. Profesora auxiliar.

Yaniar Zayas-Bazán Carballo, Dirección General Provincial de Educación de Camagüey. Camagüey, Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Educación Especial. Máster en Ciencias de la Educación. Máster en Neuropsicología Clínica y Educativa. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular.

Rolando Rodríguez Puga, Hospital Pediátrico Docente Provincial “Dr. Eduardo Agramonte Piña”. Departamento de Epidemiología Hospitalaria. Camagüey, Cuba.

Doctor en Medicina. Especialista de primer y segundo grado en Higiene y Epidemiología. Máster en atención integral al paciente oncológico. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor e investigador titular.

Risela Guzmán Méndez, Universidad de Camagüey. Facultad de Construcciones. Camagüey, Cuba.

Licenciada en Educación.

Ana María García Ondarza, Universidad de Camagüey. Facultad de Construcciones. Camagüey, Cuba.

Licenciada en Educación.

Yoánderson Pérez Díaz, Hospital Pediátrico Docente Provincial “Dr. Eduardo Agramonte Piña”. Departamento de Epidemiología Hospitalaria. Camagüey, Cuba.

Doctor en Medicina. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Higiene y Epidemiología. Doctorando en Ciencias de la Educación. Profesor auxiliar e Investigador agregado.

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Published

2025-10-15

How to Cite

1.
Gómez Nápoles MD, Zayas-Bazán Carballo Y, Rodríguez Puga R, Guzmán Méndez R, García Ondarza AM, Pérez Díaz Y. Formación de actitudes de estudiantes de Obrero Calificado en la especialidad Albañilería para prevenir accidentes de trabajo. rev cuban salud trabajo [Internet]. 2025 Oct. 15 [cited 2025 Oct. 18];26. Available from: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/982

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