Influence of HISTARTMED scientific-cultural project in the continuing education of Cuban health workers

Authors

Keywords:

continuing education, professional growth, health workers, history, art, medicine

Abstract

Introduction: The development of the integral general culture allows to increase the labor acting and to promote the national identity in Cuba and abroad. From that viewpoint, HISTARTMED scientific-cultural project linking history, art and medicine has strengthened the continuing education of the health workers during 15 years.

Objective: To describe the behavior of the professional growth activities carried out under the aegis of HISTARTMED during the period 2005-2019.

Materials and Methods: Descriptive study of the formative process of the project, documental review to dictated documents and final reports of the accredited and imparted activities and, descriptive statistical techniques to process data.

Results: 88 professional growth activities were dictated, 24 in order to deepen in artistic manifestations and their outstanding exponents and 22 devoted to the study of countries and continents; 71 were courses and 45 were dictated during the five years period 2010-2014. 115 activities were imparted with 2577 graduates, 60 belong to the five years period 2015-2019.

Conclusions: HISTARTMED accumulates important numbers of accredited and imparted activities as well as of graduates, with prevalence of courses and subjects relative to artistic manifestations and its outstanding exponents, and to the culture of different countries and continents. 2010-2014 was the period of the maximum number of accredited activities and 2015-2019 was the period of the maximum number of imparted activities. The results of the constant formative working of HISTARTMED evidence how the continuing education of Cuban health workers has become rich from the cultural, artistic and historical edge that connects harmoniously with their health tasks.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Lázara Hernández González, Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo”

Metodóloga de Superación Profesional, Departamento Posgrado e Investigaciones, Facultad de Ciencias Médicas "Julio Trigo".

Isis Betancourt Torres, Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo”

Jefa del Centro de Estudios HISTARTMED, Facultad de Ciencias Médicas "Julio Trigo".

Miriam Castro Ortega, Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo”

Metodóloga de Especialidades, Departamento Posgrado e Investigaciones, Facultad de Ciencias Médicas "Julio Trigo".

Violeta González González, Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo”

Jefa del Departamento de Posgrado e Investigaciones, Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo”.

Sonia Rabelo Padua, Instituto Nacional de Salud de los Trabajadores

Jefa del Departamento de Investigaciones y Docencia, Instituto Nacional de Salud de los Trabajadores.

References

Caja Costarricense de Seguro Social. Formación continua y empresa. San José: Editorial Nacional de Salud y Seguridad Social; 2015. p.3.

Franco Pérez PM, Sáez Ferrán LM, Alcántara Paisán FC. HISTARTMED en Villa Clara: un espacio de integración de historia, arte y medicina. EDUMECENTRO [Internet] 2016 [citado 11 abr 2020]; 8 supl. 2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v8s2/edu08216.pdf

García Torres DS, Díaz Suárez R, Mendoza Ruiz M. Los proyectos artísticos en la formación humanística de los estudiantes de medicina. MEDISAN [Internet] 2018 [citado 11 abr 2020]; 22(4):460. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n4/san16224.pdf

Betancourt Torres I. Historia, Arte y Medicina: Diez Años de un Proyecto. Revista habanera de ciencias médicas [Internet] 2016 [citado 8 may 2020]; 15(3): 317-21. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1235/1027

Díaz Sosa FA. La concepción de HISTARMED vs pensamiento positivista en las ciencias médicas en Cuba. XI Coloquio Integrador HISTARTMED 2020. La Habana, 11 al 14 de marzo de 2020.

Betancourt Torres I, de la Moneda Güillerme ME. HISTARTMED: Centinelas de la Salud y Promotores Culturales. Convención Internacional de Salud Pública CubaSalud 2015. La Habana, 20 al 24 de abril de 2015.

Hernández González BL, González González V, Rivero Dominguez K, García Reyes XM, Amieiro Rodríguez LE, Estrada Velázquez A. Herramienta metodológica para confeccionar el expediente docente de las principales formas de superación profesional. Panorama. Cuba y Salud [Internet] 2016 [citado 8 may 2020];11(1):2-8. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/574/pdf_19

Villarreal Valera JA, Fonseca Infante E, Álvarez Rivero E. El Proyecto Sociocultural de la Universidad Médica. Multimed [Internet] 2006 [citado 14 may 2020];10(1). Disponible en: http://www.multimedgrm.sld.cu/articulos/2006/v10-1/11.html

Ávila Sotolongo L. Proyecto La Universidad Médica por mi barrio. Rev.Med.Electrón. [Internet] 2018 [citado 6 mar 2020];40(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000100029

Cala Corrales JM, Curbelo Heredia IR, Acosta Salgado F. La superación para el desempeño profesional. Retos y desafíos de la educación avanzada. En: Arboleda Aparicio JC, editor. Educación y Pedagogía Cuba 2018. Santiago de Cali: REDIPE; 2018. p.260-75.

Leiva Cabanillas J. Fundamentación y diseño de un modelo de intervención socioeducativa desde una perspectiva constructivista, para su aplicación en organizaciones productivas o de servicios. Estudio de su aplicación y observación de su impacto en una empresa [tesis doctoral]. Barcelona: Universitat Ramon Llull; 2007.

Almirall Hernández PJ, Díaz Buitrica J, Gómez Monsalve GS. La relación academia – trabajo. Comentarios sobre un congreso sindical. Revista Cubana de Salud y Trabajo [Internet] 2019 [citado 18 may 2020];20(2):82-6. Disponible en: http://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/68

Hernández González BL, González González V, Castro Ortega M. La arista formativa de HISTARTMED en la superación profesional de ciencias médicas. XI Coloquio Integrador HISTARTMED 2020. La Habana, 11 al 14 de marzo de 2020.

Betancourt Torres I. Influencia de la musicoterapia en la salud y la educación especial. Curso internacional, dictamen 143/2018 de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana: Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo López”; 2018.

Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba (GOC-2019-776-O65). En: Gaceta Oficial No. 65 Ordinaria de 5 de septiembre de 2019. La Habana: MES; 2019. p.1443.

Rodríguez Hernández NS. Diplomado en Historia y artes vinculadas con la medicina. Diplomado regional, dictamen 170/ Curso 2005-06 del Instituto Superior de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana: Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo López”; 2006.

de Armas Padrino I. La Medicina: una ciencia de mucho arte y larga historia. [Internet]. La Habana: Agencia cubana de noticias; 8 marzo 2018. [actualizado 27 mayo 2020; citado 27 may 2020]. Disponible en: http://www.acn.cu/salud/32454-la-medicina-una-ciencia-de-mucho-arte-y-larga-historia

Published

2020-09-17

How to Cite

1.
Hernández González BL, Betancourt Torres I, Castro Ortega M, González González V, Rabelo Padua S. Influence of HISTARTMED scientific-cultural project in the continuing education of Cuban health workers. rev cuban salud trabajo [Internet]. 2020 Sep. 17 [cited 2025 Jul. 2];21(3):45-52. Available from: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/172

Issue

Section

Original articles