Didactic strategy: risk factors, significant learning for students of occupational health sciences. University of Guadalajara, Jalisco, Mexico

Authors

  • María Olivia Peña Ortiz Universidad de Guadalajara. Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías https://orcid.org/0000-0003-4049-1820
  • Sergio Adalberto Franco Chávez Universidad de Guadalajara https://orcid.org/0000-0002-9353-6474
  • Miriam Roxana Ramos Peña Universidad de Guadalajara
  • Faber Carlos Ramírez Universidad de Guadalajara
  • Patricia Guadalupe Villagómez Zavala Universidad de Guadalajara

Keywords:

significant learning, technical visit, didactic strategy, didactic interactions, learning unit.

Abstract

When there is an interaction between what has been learned in the classroom and the new knowledge acquired in a real space, it is said that the student achieves significant learning. In this study, the technical visit is proposed as a didactic strategy for the postgraduate students of the Master's Degree in science Health in the work of the University of Guadalajara Jalisco, Mexico, to recognize and identify the risk factors for the health of the workers in a company through meaningful learning. The design of the technical visit is based on the didactic interaction model that incorporates real-world situations. A structure is provided for technical visits to work centers, including the characterization, planning and development of the visit that culminates with a technical report, which can be used as an integrating product of the learning unit. It is concluded that when the teacher designs didactic strategies that formulate with several techniques or specific activities, which are carried out on the site of the action, these allow the student to make a self-assessment of what was learned in the classroom and what is observed on the site. In addition, the technical visit promotes creativity based on knowledge of current labor legislation to identify risks and recommend good practices in work spaces, motivates students to extend their own knowledge, so it turns out to be an apprenticeship more significant for them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Olivia Peña Ortiz, Universidad de Guadalajara. Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías

Profesor de tiempo completo adscrito al Deparatamento de Química. Imparte las materias de Higuiene y Seguridad  en Laboratorios, Química Ambiental, Sistemas de Control Ambiental e Introducción a la Salud Ocupacional y Ambiental.

Sergio Adalberto Franco Chávez, Universidad de Guadalajara

DOCTOR EN CIENCIAS

Miriam Roxana Ramos Peña, Universidad de Guadalajara

DOCTORA EN MEDICINA

Faber Carlos Ramírez, Universidad de Guadalajara

DOCTOR EN MEDICINA

Patricia Guadalupe Villagómez Zavala, Universidad de Guadalajara

DOCTORA EN MEDICINA

References

Ausubel, NovaK y Hanesian, (2009).Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed.TRILLAS. México. Traducción. Mario Sandoval Pineda. 623 p.Recuperado de

https://edusique.wordpress.com/2011/11/11/psicologia-educativa-un-punto-de-vista- cognoscitivo-de-ausubel/

CUCS. UdG. (2016). Perfil de Egreso. Maestría en Ciencias de la Salud en el Trabajo. Universidad de Guadalajara. Recuperado de

http://www.cucs.udg.mx/posgrados/maestria-en-ciencias-de-la-salud-en-el-trabajo/perfile

DEL, 23.1 (2017).Diccionario de la Lengua Española. Fecha de actualización: diciembre, 2017. Versión electrónica de la 23ª edición. Recuperado de http://dle.rae.es/index.html

Gowin, D. Bob. (1981). Educating. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. 210 p. citado por Marco Antonio. Aprendizaje significativo crítico (2000).

Ibáñez, C. (2007). Un análisis crítico del modelo del triángulo pedagógico. Una propuesta alternativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol 12. Número 032 COMIE. México, pp 435-456.

Navas, J. M. (2015). El proceso enseñanza aprendizaje vinculado al aspecto psicológico (PEA vinculado al aspecto psicológico). Edisique. Recuperado de

https://edusique.wordpress.com/2015/08/24/el-proceso-ensenanza-aprendizaje- vinculado-al-aspecto-psicologico/

Moreira. M.A. (2000). Aprendizaje significativo crítico. Versión revisada y extendida de la conferencia dictada en el III Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo. Lisboa (Peniche). Publicada en las

Actas del III Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo, pp. 33-45. Recuperado de: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigcritesp.pdf

Palmero,M. de la L.(2008). La Teoría del Aprendizaje Significativo en la perspectivade la PsicologíaEducativa. (Centro de Educación a distancia, C.E.A.D.) 1ª. Edición. Ed.Octaedro. Sta. CruzTenerife España. Recuperado de https://es.slideshare.net/wpnoa/libro-la-teora-del-aprendizaje-significativo-en-la- perspectiva-de-la-psicologa-cognitiva

Razo, A. (2015). Tiempo de aprender. El uso y organización del tiempo en las escuelas primarias en México. Colmee México 2015. Segundo congreso latinoamericano de medición y evaluación educacional. Recuperado de

http://www.colmee.mx/public/conferences/1/presentaciones/ponenciasdia3/54Tiempo.p df

Verdejo, P. (Coord.), Encinas, M., Trigos, L. (2012). Estrategias para la evaluación de aprendizajes complejos y competencias. Aseguramiento de la Calidad en la Educación y en el Trabajo, S.C., México. 2 Institute of Education, University of London, United Kingdom. 3 Universidad del Rosario, Colombia. Recuperado de

http://www.innovacesal.org/innova_public_docs01_innova/ic_publicaciones_2012/pubs_i c/pub_03_doc03.pdf

Published

2019-06-01

How to Cite

1.
Peña Ortiz MO, Franco Chávez SA, Ramos Peña MR, Ramírez FC, Villagómez Zavala PG. Didactic strategy: risk factors, significant learning for students of occupational health sciences. University of Guadalajara, Jalisco, Mexico. rev cuban salud trabajo [Internet]. 2019 Jun. 1 [cited 2025 Jul. 12];20(2):38-47. Available from: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/108

Issue

Section

Original articles